Dieta SCANDINAVĂ, una dintre cele mai sănătoase cure de slăbire

Distribuie

Studiile recente, referitoare la domeniul nutriţiei, au reconfirmat unele concluzii anterioare: hrana scandinavilor este una dintre cele mai sănătoase de pe mapamond, combătând în acelaţi timp fenomenul obezităţii.

Totodată, nutriţioniştii din ţările scandinave susţin că, în comparaţie cu Dieta mediteraneană, cea Scandinavă promovează cu adevărat un stil de viaţă sănătos. În această privinţă, dovada este certă: în ţările nordice, procentul de persoane obeze este cel mai scăzute din lume. Aşa se explică faptul că în jurul Dietei scandinave se adună tot mai mulţi adepţi, preocupaţi atât de starea lor de sănătate, cât şi de siluetă, scrie click.ro. Dieta nordicilor este simplă şi conţine alimente la îndemâna acestor populaţii, specifice condiţiilor de climă rece: Peşte gras, legume rădăcinoase, pâine de secară şi fructe de pădure.

Profesorul Astup Ame, un specialist de renume în domeniul nutriţiei de la Universitatea din Copenhaga, susţine că : „Rata scăzută de obezitate din ţările nordice se datorează consumului inteligent de alimente cu un conţinut scăzut de grăsimi; în schimb, Dieta scandinavilor are un conţinut ridicat de proteine procurate din lactate, din peşte (somon, păstrăv, cod şi hering) ori carne slabă de vită sau de ren, considerate produse tradiţionale”.

Ce alimente consumă scandinavii:

Peşte

Peştele (heringul, păstrăvul, codul, somonul, macroul, crabul, creveţii ) este frecvent în această dietă, fiind consumat în stare proaspătă, afumat, sărat şi murat. Varietatea preparatelor din peşte

şi din fructe de mare, condimentate cu ierburi, cu piper şi cu sare, dar şi cremele obţinute din fructele de mare, fac parte din dieta frecventă a scandinavilor. Heringul şi somonul, de exemplu, sunt specii de peşti foarte populari care se regăsesc în diferite reţete tradiţionale, foarte gustoase, fiind consumaţi cu ouă şi cu mărar ca aperitive sau la micul dejun.

Carne

În mod paradoxal, carnea este consumată cu moderaţie de nordici, chiar dacă în ţările cu climă rece, frigul poate fi combătut cu ajutorul unei hrane bogate în grăsimi. Carnea de vânat -ren sau elan, este consumată cu diferite sosuri bine condimentate sau cu gemuri din fructe de pădure-afine, mure şi merişoare. Scandinavii consumă adesea carne slabă de vacă, de oaie şi de miel preparată cu varză sau cu legume sau sub formă de tocană.

Pâine

Nordicii preferă pâinea preparată din aluat dospit sau nedospit care conţine cereale integrale, printre care : grâu, ovăz sau secară.

Lactate

La fiecare masă, scandinavii, mari consumatori de produse lactate, preferă brânzeturile tradiţionale din lapte de capră sau de vacă, lapte bătut şi smântână.

Legume

Legumele (varza, sfecla, mazărea, cartofii) se consumă sub formă de garnitură alături de preparatele din peşte sau din carne, fiind foarte bine asezonate cu condimente : anason, fenicul, cardamon, chimen, cimbru sau mărar.

Ulei de rapiţă

La prepararea bucatelor, scandinavii folosesc frecvent uleiul de rapiţă, spre deosebire de adepţii dietei scandinave care preferă uleiul de măsline.

Deserturile nu prea dulci

La desert, în dieta scandinavă preparatele sunt foarte variate, dar nu sunt foarte dulci. Scandinavii preferă produsele de patiserie, prăjiturile de casă, clătitele şi plăcintele cu fructe din conservă.

Băuturile preferate

Printre băuturile preferate, nordicii consumă lapte, cafea, ceai, bere, vin alb, dar şi o băutură tradiţională, preparată din cereale sau din cartofi (akvavit), cu arome din fructe şi din condimente.

Fructe

Deoarece predomină clima rece, mai multe luni pe an, iar verile sunt de scurtă durată, nordicii consumă îndeosebi fructele sub formă uscată sau conservate sub formă de gemuri şi de jeleuri. Vara sunt preferate fructele proaspete, cum ar fi : merele, afinele, murele, zmeura şi merişoarele de munte.

Dieta scandinavă recomandă trei-patru mese pe zi, având un meniu simplu, dar consistent.

La micul dejun.

Se consumă: cafea, pâine cu unt, care conţine cereale, brânză, ouă, fructe, miere sau gem.

Prânzul

Prânzul este o masă tip bufet la care se servesc : pâine cu unt şi cu bucăţele de peşte (de obicei hering sau somon), diferite sortimente de brânză, cartofi şi morcovi fierţi, salate, iar aceste preparate pot fi consumate şi la gustarea servită după amiaza. Totodată, cine preferă mâncarea caldă, poate să aleagă supă, tocană, peşte, carne, iar în final, un desert.

Cina

Cina este masa principală a scandinavilor, care se serveşte până la ora 18,30. La cină, predomină preparatele tradiţionale din peşte cu garnitură de legume fierte.

Renumitul nutriţionist, profesorul Astup, pledează pentru eficienţa Dietei Scandinave, încât aceasta să devină un trend sănătos în rândul populaţiei, care să combată alte diete de tipul Fast-Foud.


Distribuie