7 probleme de sănătate pe care le poate trata SOMNUL

Distribuie

Toată lumea știe că este periculos să sari peste orele prețioase de somn din timpul nopții, însă reversul medaliei este mai puțin luat în seamă: somnul odihnitor poate face minuni pentru starea ta de sănătate. Iată 7 probleme de sănătate pe care somnul le poate îmbunătăți.

1. Răcelile frecvente

În loc să te îndopi cu vitamina C (obicei care nu-ți face mult bine oricum), bagă-te în pat mai devreme seara, scrie fabuloase.ro. Potrivit unui studiu din 2009, persoanele care dorm opt ore sau mai mult pe noapte prezintă un risc de trei ori mai scăzut să răcească decât cele care dorm mai puțin de șapte ore pe noapte.

2. Riscul de atac cerebral

Dacă dormi mai mult, nu înseamnă neapărat că vei evita un atac cerebral, însă un studiu științific din 2012 a arătat că persoanele care dorm în mod constant mai puțin de șase ore pe noapte prezintă un risc de patru ori mai mare de a avea simptome asociate unui atac cerebral.

3. Riscul de cancer

Legătura dintre orele de somn și cancer este și ea una complexă. Un studiu din 2010 realizat pe pacienții bolnavi de cancer colorectal a arătat că mulți dintre aceștia obișnuiau să doarmă șase ore sau mai puțin pe noapte. Mai mult, un alt studiu a indicat că în cazul femeilor bolnave de cancer la sân care dorm șase ore pe noapte sau mai puțin există un risc crescut de recurență și de forme mai agresive de cancer.

4. Memoria slabă

Când dormim puține ore pe noapte, reducem timpul petrecut în cea mai puțin înțeleasă fază a somnului, REM.  Creierul intră și iese din etapa somnului REM pe tot parcursul nopții, iar vestea proastă este că  această etapă este asociată cu abilitatea de asimila informații noi și cu memoria. Chiar și un pui de somn are efecte pozitive asupra memoriei, capacității de învățare și celei de concentrare.

5. Riscul de diabet

Privarea de somn nu este asociată doar cu un apetit mărit și cu o poftă crescută pentru dulciuri, ci și cu riscul de îmbolnăvire de diabetul de tip 2. Un studiu din 2012 a demonstrat că obiceiul de a dormi puține ore pe noapte afectează modul în care celulele grase reacționează la insulină. După patru nopți de privare de somn, sensibilitatea generală la insulină a participaților la studiu a scăzut cu 16%, iar sensibilitatea la insulină a celulelor lor grase a scăzut cu 30%, fenomen întâlnit de cele mai multe ori în cazul persoanelor care suferă de diabet.

6. Libido scăzut

Atât femeile, cât și bărbații sunt mai puțin interesați de sex atunci când sunt privați de somn. Lipsa libidoului nu este doar un indicator al unei stări de oboseală, ci ar putea semnala și o problemă hormonală, mai ales în cazul bărbaților.

7. Creșterea în greutate

Când suntem odihnite, nu trebuie să apelăm la calorii suplimentare pentru energie în plus. Copiii care dorm mai mult consumă mai puține calorii, iar adulții odihniți aleg porții mai mici decât cei privați de somn, a arătat un studiu recent.

Mai mult, persoanele care au suficiente ore de somn pe noapte fac alegeri mai inteligene în ceea ce privește calitatea mâncării. După o noapte cu puține ore de somn, oamenii tind să poftească la alimente bogate în calorii și la mâncăruri de tipjunk, a indicat un alt studiu.

Un alt element important este culcatul și trezitul la ore regulate, obicei asociat cu un procent redus de grăsime în organism.

 


Distribuie