Gata vacanţa, de mâine elevii revin la ore. Cum pregătim copii de școală și cum să trecem peste supraoboseală. Cele mai necesare sfaturi de la Învățatoarea anului

Distribuie

De mâine, elevii din întreaga țară încep cu mult curaj noul an de studii, iar cei mai mici pornesc pentru prima dată în călătoria prin lumea cunoştinţelor.

În ajunul noului an școlar, PUBLIKA.MD a realizat un interviu cu Învățătoarea Anului 2018.
Rolul de cel mai bun învăţător din ţară în acest an i-a revenit Tatianei Plăcintă, învățătoare la Gimnaziul „Grigore Vieru” din orașul Ialoveni, deținătoare a gradului didactic I.

– Cum ar trebui să decurgă pregătirea unui copil de clasa I ?

– Când vine un copil în clasa I-a nu vine numai el, dar vine și părintele. Frica de schimbare nu este numai a copilului și de obicei anume frica părinților trece asupra celor mici. Părinții ar trebui să ofere copiilor un confort emoțional pozitiv. Ei trebuie să le vorbească cât mai mult despre școală cu cele mai frumoase impresii.
Părinții fac o greșeală când îi sperie pe copii că „las că te duci la școală” și așa apare în imaginația copilului că școala este un lucru neprietenos. Părinții ar trebui cu cel puțin jumătate de an înainte de a merge copilul la școală să le vorbească cu drag despre acest loc, să le facă cunoștință din timp cu învățătoarea și să le facă cunoștință cu spațiul instituției.
Când părinții vor face această legătură dintre școala prietenoasă și grădiniță, copii vor vedea că spațiul în care urmează să intre este spre folosul lui și va vedea că la școală nu sunt oameni care îi vor răul, dar îi vor doar binele.
Cum ajungem noi la inima copilului? Cu ajutorul părinților. Ei trebuie să ne ajute și să contribuie la acest lucru.
– Cum să înţelegem dacă minorul este pregătit să meargă la școală?
– Pentru profesori nu contează dacă este copilul pregătit intelectual, dacă cunoaște tabla înmulțirii, a aduna, sau poate citi perfect. Părinții trebuie să știe că astea se învață pe parcurs claselor a I-a și a II-a. Copilul trebuie învățat de acasă să-și coordoneze emoțiile, frica, furia, să socializeze cu colegii și să colaboreze în grup.
– Ce trebuie să facă un părinte ca micuțul să îndrăgească școala?
– Ca minorul să îndrăgească școala, părintele este cheia și puntea de trecere dintre grădiniță și locul unde urmează să vină. Copilul este atras prin cuvintele frumoase pe care le spune părintele, vizita la școală și întâlnirea cu învățătoarea. Înainte de a începe școala micuții ar trebui să meargă câteva zile să se adapteze. Așa apare apropierea și încrederea copiilor de învățători. Atunci când un profesor câștigă încrederea copilului, se poate spune că acesta a fost încadrat în noua treaptă de învățământ. Totul depinde de părinți și ce atitudine vor avea față de proces.
– Care este perioada de adaptare a școlarilor?

– Toți învățătorii ar trebui în primul rând să aibă în clasă un spațiu de recreere. În prima lună, după 35 de minute din lecție este foarte important să dedice 10 minute pentru activități de recreere. Activitățile de relaxare treptat trebuie transferate pentru pauză, iar în așa mod timpul trece mai plăcut și ține copii mai ocupați.

Este bine ca în prima perioadă să nu facem decalajul mare între școală și grădiniță, trecerea asta trebuie să fie mai lentă. Jocul trebuie să fie ca activitate de bază în prima jumătate a anului. Cu încetul deja se trece la alte activități mai dificile pentru ei. Copii se adaptează foarte ușor la școală în momentul în care înțeleg că nu este diferit de ceea ce au făcut până acum.

– Ce trebuie să facă un părinte în prima lună de școală ca minorul să treacă mai ușor de la un regim de vacanță la unul academic?

– Cu o lună înainte de a începe școală, părinții trebuie să pună deșteptătorul cu jumătate de oră mai devreme decât doarme în vacanță. Treptat, timpul de trezire trebuie redus până ajunge la ora de trezire ca a orelor de școală, doar așa copilul poate reveni la regimul obișnuit. Totodată, copii ar trebui deja culcați un pic mai devreme și trebuie de urmat un regim corect de somn.
– Pentru copii de clasa 1  părintele ar trebui să aleagă școala și profesorul sau să meargă la instituția propusă de stat?
– În Moldova nu ar trebui să existe școli bune sau școli rele. Toate școlile ar trebui în primul rând să îi facă pe copii să se simtă fericiți, să se simtă bineveniți, să simtă confortul atât psihic cât și moral.
De obicei majoritatea părinților cu mult timp înainte încep a căuta nu școala, dar profesorul. Mulți optează pentru un învățător foarte bun. Până la urmă și tinerii specialiști ar trebuie să aibă șansa de a avea în grupă și copii mai buni și mai slabi, ca să poată crește. Așa se primește că îi privăm de la clase bune. Dacă ar fi să fac o schimbare, sincer, aș obliga ca elevii să meargă după districtul școlar, după modul de trai.
– Care sunt cele trei cărți pe care trebuie să le citească un copil de clasele primare?
– Nu aș recomanda la toți copii să citească aceleași cărți. Copii sun diferiți, pentru că sunt care iubesc aventurile, care iubesc poveștile și sunt copii care nu prea le place să citească. Atunci când părintele dorește să procure cărți pentru lectură în primul rând trebuie să își cunoască copilul. Dacă părintele vrea să își facă copilul un bun cititor, atunci trebuie cumpărate cărțile care îi sunt pe plac și doar așa copilul va fi pasionat.
Este posibil ca imaginea să conţină: 10 persoane, inclusiv Tanea Placinta, persoane zâmbind, oameni în picioare, munte, cer, în aer liber şi natură
– Cum vi se pare curricula de clasele primare și dacă considerați că ar trebui revizuită?
– Schimbările care s-au făcut acum la clasele primare sunt foarte binevenite. Multe s-au apropiat de programul educațional „Pas cu Pas”, de programul cu activătățile pe care le aleg copii. Elevii care învață după programul „Pas cu Pas” au o altă abordare față de curriculă. Zic că este bine, iar schimbările acestea se vor vedea în timp.
– Mai mulți părinți implică odraslele lor în activități extrașcolare, ce ar trebui să facă aceștia ca minorii să nu fie supraobosiți și să reușească să se încadreze la toate activitățile?
– Recomand părinților ca activitățile extracurriculare să le înceapă din a doua jumătate a clasei I-a, sau chiar din clasa II-a. Mulți părinți încep aceste activități încă de la perioada când copilul are 5 ani, iar asta e bine pentru că ei sunt deprinși cu această activitate, iar când vine la școală el deja este pregătit cu un program mai solicitat. În momentul în care până la școală nu a avut activități, se recomandă deja ca în clasa I să fie lăsat să se adapteze cu școala. Numai când copilul este stabil pe poziție proprie și poate duce singur „ghiozdanul până la școală”, doar atunci încadrăm copilul în activități extra curriculare.
– Cum vi se pare ideea ca elevilor să nu li se dea teme pentru acasă?
– Nu aș exclude temele pentru acasă, mai degrabă aș exclude temele excesive. Temele care se dau pentru acasă ele ar trebui să pună în practică cunoștințele acumulate la școală în viața de zi cu zi. Eu aș mai pune temele pentru acasă proiectele de grup. Să cercetezi ceva în comun, să elaboreze, să descopere și să aducă informații care pe el îl interesează. Copii trebuie să facă o legătură între teme cu viața înconjurătoare. Tema pentru acasă responsabilizează copilul, îi dă o aură de om care poartă răspundere pentru ceva.
Este posibil ca imaginea să conţină: 32 de persoane, inclusiv Tanea Placinta, persoane zâmbind, oameni în picioare şi copil
– Cum vi se pare ghiozdanul elevului, există o modalitate de a-l descărca?
– Dacă ar fi să fac o schimbare în sistemul de învățământ la clasele primare, aș opta ca toate temele în scris să fie făcute în clasă și de lăsat caietele în clasă. În acest mod ar ajuta foarte mult copiii pentru a nu fi puși în situația de a aduce zilnic ghiozdanul încărcat. Copilul ar trebui să meargă la domiciliu doar cu o fișă de lectură sau a unui proiect. Programul trebuie făcut în așa fel ca elevii să activeze mai mult în timpul orelor.
– Cum ar trebui părinții să echipeze corect copilul de școală, ca să nu fie o rivalitate între elevi?
– După mulți ani de zile, eu am fost prima care a inițiat uniforma în școală. Eu am zis obligatoriu ca de luni până joi copii trebuie să îmbrace uniforma, iar vinerea este zi liberă. În această zi de vineri copilul are dreptul să se îmbrace singur la dorință pentru a-și crea într-un fel individualitatea. Când un copil îmbracă uniforma nu se vede diferența între copil bogat sau sărac. Îmbrăcați în uniforme, copii nu își fac griji că hăinuțele lor nu sunt mai frumoase sau mai puțin stilate decât a colegilor. Când copii sunt îmbrăcați în uniforme ei își concentrează atenția la lecții, dar nu cu ce să se îmbrace mâine.
– Ce sfaturi le oferiţi părinților și celor mici?
– Pe copii îi sfătuiesc să facă din fiecare zi de școală o sărbătoare, să găsească în acea zi un element de care să își amintești toată viața. Nu toate dișciplinele sunt pe placul copiilor, dar ar trebui să își aleagă un element care l-ar uimi. Dacă ar găsi în fiecare zi câte un astfel de element, ar face din ziua de școală ca o sărbătoare.
Părinții când își trimit copii la școală ar trebui în primul rând să acorde mai multă atenție nu lecțiilor și a controlului asupra lui, dar interesului la ce face copilul în timpul orelor.

publika.md


Distribuie