Vitamina pe care trebuie OBLIGATORIU să o consumi TOAMNA

Distribuie

Fiecare mamă ştie probabil deja că suplimentarea cu vitamina D la copii se face doar în lunile care au în denumirea lor litera „r”. Ei bine, aceasta recomandare este cât se poate de justificată: expunerea la soare stimulează sinteza de vitamina D, dar scăderea puterii acestuia (în lunile care conţin litera „r”) poate aduce după sine un deficit.

Adultul normal obţine suficientă vitamina D prin expunere la soare şi ingestie de cantitaţi mici prin alimente. Expunerea mâinilor şi feţei la lumina solară vara, 10-15 min/zi asigură suficienta vitamina D pentru a se evita rahitismul. În cazul persoanelor cu pielea intens pigmentata, patrunderea razelor UV în straturile mai profunde ale pielii, unde se sintetizeaza vitamina D, este limitată, dar acest aspect poate fi o problemă doar dacă expunerea la soare este de scurtă durată.

Putem însă să procuram cantitatea necesară de vitamina D din alimente. Astfel, cantităţi importante din acest nutrient se găsesc în alimentele de origine animală, unde vitamina D se găseste sub forma de colecalciferol: unt, smântna, galbenus de ou, ficat. Cele mai bogate surse sunt uleiurile din ficat de peste, în timp ce laptele nu este o sursă adecvată de vitamina D.

Ce roluri are vitamina D în organism?

Vitamina D promovează absorbţia a două minerale – calciul şi fosforul – şi regleaza cât de mult calciu rămâne în sânge. Totodată, ajută la depozitarea acestor minerale în oase şi dinţi, făcându-le mai puternice şi mai sănătoase.

Funcţiile vitaminei D:

– indispensabilă în formarea oaselor, în metabolismul calciului (Ca) şi al fosforului (P);

– formele metabolic active ale vitaminei D: calcitriol şi ergocalcitriol reglează nivele serice de Ca;

– împreună cu hormonul paratiroidian reglează: absorbţia de Ca şi P în intestin, reabsorbţia renală de Ca şi P, transportul Ca şi P către fetus, legarea Ca şi P în structura proteica osoasă, activitatea fosfatazei alcaline etc.

sursa: efemina.ro

 


Distribuie
..