Crude sau gătite? Cum e mai bine să mănânci fiecare legumă în parte

Distribuie

Unele legume trebuie consumate crude astfel încât să te bucuri de toţi nutrienţii conţinuţi, pe când altele au nevoie de puţină căldură care să scoată ce e mai bun din ele. Iată cum să consumi fiecare legumă în parte.

1. Ceapa – gătită

Conţine quercetină, un flavonoid cu proprietăţi anti-inflamatoare, care se dezvoltă prin gătire. De aceea, ceapa călită este cea mai bună variantă. Dar atenţie: dacă o ţii mai mult de cinci minute pe foc, începe să-şi piardă nutrimenţii.

2. Broccoli – crud

Ca şi alte legume crucifere, precum varza, conopida, kale şi varza de Bruxelles, broccoli se poate mânca atât gătit, cât şi crud. Ideal este să-l încerci şi crud, întrucât căldura îi dezactivează mirosinaza, o enzimă care curăţă ficatul de celulele cancerigene.

3. Sfecla roşie – crudă

Caldura le distruge conţinutul bogat în antioxidanţi. Noi îţi recomandăm să cureţi sfecla, să o tai felii sau să o dai pe răzătoare şi să o savurezi cu ulei de măsline şi zeamă de lămâie sau cu oţet balsamic.

4. Ciupercile – gătite

Fie că le faci saute, le fierbi sau le pui pe grătar, ciupercile au un conţinut mai bogat în potasiu dacă sunt tratate termic.

5. Ardei – cruzi

Conţinutul bogat în vitamina C se pierde, atât din cauza căldurii, cât şi a faptului că este o vitamină solubilă în apă.

6. Spanac – gătit

Dacă îl găteşti, corpul tău va absorbi mai uşor fierul, calciul şi magneziul conţinute. Totuşi, găteşte-l la aburi în loc să-l fierbi.

7. Roşii – gătite

Când le găteşti, corpul tău absoarbe mai mult licopen, o substanţă cu efecte puternice antitumorale. Cercetătorii au ajuns şi la metoda ideală de preparare: într-o tigaie, cu puţin ulei de măsline.

8. Morcovi – cruzi

Morcovii cruzi conţin polifenoli, antioxidanţii cu proprietăţi anti-cancer. Atât aceştia, cât şi vitamina C conţinută în morcovi, nu rezistă gătitului.

9. Usturoi – crud

Dacă nu poţi să-l consumi crud, încearcă să-l adaugi la sfârşit în reţete, astfel încât să nu stea prea mult la căldură. Ca şi ceapa, usturoiul conţine alicina, substanţa recunoscută pentru efectul ei antibacterian şi detoxifiant. Datorită acestei substanţe usturoiul este un aliat de nadejde în tratarea bolilor respiratorii.

sursa: obiectiv.info


Distribuie